Prometheus (2012) Recension

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FILMTITEL: Prometheus
FORMAT: Blu-Ray 3D

HANDLING: 4
Filmen tar med sig en grupp vetenskapsmän och äventyrsresande på en spännande resa som kommer att sätta deras fysiska och mentala gränser på prov och landa dem i en avlägsen värld där de hittar svaren på våra svåraste frågor och livets slutliga mysterium. (Källa: CDON)

Filmens handling får mig och många andra tittare att blicka tillbaka till Alien filmerna. Det är ingen action rulle jag talar om utan en riktigt bra sci-fi film med små inslag i skräck genren. Jag tycker att handlingen är bra, kanske lite väl lik Alien men det behöver inte vara något negativt, tvärtom. Vissa frågetecken från Alien filmen blir mer förstådda i Prometheus och det är ett positivttecken. De flesta fansen som gillar denna film har garanterat också sett Alien. Men jag tycker att filmen tappar fokus i mitten delen som inte alls är lika spännande som början och slutet. Men finns det någon film som är felfri? Prometheus är givetvis med i leken om årets bästa film i mitt tycke. 

Vår Svenska Noomi Rapace gör sin andra internationella roll och det gör hon väldigt bra. Hon är inte så blyg som många trodde innan denna film hade premiär, hon tar för sig mer i sin roll som Elizabeth Shaw. I skrivande stund så har Noomi Rapace skrivit under ett kontrakt till att vara med i uppföljaren som tros komma 2014-2015.

Bild: 4,5
Den första gången som jag såg denna film var i DVD kvalité och hade stora förhoppningar över att bilden skulle vara mycket bättre på blu-ray. Skillnaden var stor och jag hade inga som helst förhoppningar på filmen i 3D. Jag valde att kolla på denna film för andra gången i 3D och jag blev inte besviken men jag blev inte heller imponerad. Filmen är inte den ultimata 3D filmen men i vissa scener så passar effekten in otroligt bra men de scenerna är för få. Bilden i sig är toppenklass.

Ljud: 5
Om det inte är bilden man ser skillnad på så är det garanterat ljudet. De flesta stora filmtitlarna har oslagbara ljud och denna är definitivt med i den ligan. Otroligt bra och djup bas i scenerna med de stora skeppen och i de lugna grottscenerna så hör man perfektion i ljudutdelningen.

Extramaterial: 4
Den utgåva som jag äger ”4-disc Collector’s edition” bjuder på flera timmars extramaterial och om man vill ha allt detta så är man tvungen att välja Blu-Ray framför DVD därför de utgåvorna erbjuder inteså här mycket extramaterial.

Sammanfattning: 4,5 av 5

2 thoughts on “Prometheus (2012) Recension

Kommentera

