Jurassic Park (1993) Recension

 

 

 

 

 

 

 

 

 
FILMTITEL: Jurassic Park
FORMAT: Blu-Ray (Ultimate Trilogy)

Handling: 5
Jurassic Park är berättelsen om hur mångmiljonären John Hammond beslutar sig för att skapa världens mest exklusiva nöjespark på en ö vid namn Isla Nublar som ligger utanför Costa Ricas kust. I Jurassic Park ska människor för första gången stå öga mot öga med livs levande dinosaurier. Men allt går inte som planerat, och på förhandsvisningen av parken inträffar ett strömavbrott och säkerhetsanordningarna slutar fungera. De första besökarna är nu fångna på ön där de plötsligt befinner sig i ett ångande, jäsande urtidsmörker där vår världs väldigaste varelser har fått liv. (Källa: Filmtipset)

Steven Spielberg har ännu en gång lyckats med en film. Det måste vara filmvärldens mästare. Jag tycker att filmen har en väldigt spännande och intressant handling. Nu 14 år efter att jag såg filmen för första gången så tycker jag fortfarande att den är kanon. Detta är den absolut bästa DINOSAURIE filmen som någonsin har gjorts.

Bild: 4
Som liten så fick jag se denna film på VHS och blev helt till mig, dock inte av bildkvalitén därför på den tiden så brydde man sig inte om det. Men nu 19 år senare så har filmvärlden hos konsumenterna utvecklats till HD (High Definition) som i många hem är ett måste, exempelvis mitt. Jag hoppades på att denna film skulle släppas på Blu-Ray och att den då skulle få en lyckad bild & ljudkvalité, men har den verkligen fått det?

Jag tycker den första klassiska delen utav denna trilogi har lyckats extremt bra med bildkvalitén. Med en klar svärta (skärpa) så räcker det långt men färgerna är lite omättade men med lite snabb koll på tv-apparatens inställningar så är det fixat på nolltid och då är det utmärkt.

Ljud: 5
Ljudet som levereras är 7.1 DTS-HD Master och det finns inte mer att säga än att ljudet är det bästa jag har hört från detta årtionde på film. Om man har en bra hemmabio så hjälper det till extremt mycket. Att få känna T-Rex’s fotsteg lång inifrån skogen är någonting speciellt, definitivt med detta ljud som inte kan bli bättre.

Extramaterial: 3,5
Det finns en hel del material att se på, vissa klipp är långa och vissa korta. Mer SD kvalité än HD och det är lite synd, dock så är de allra längsta klippen i HD. Intressanta klipp måste jag säga.

Sammanfattning:
 4,5 / 5

2 thoughts on “Jurassic Park (1993) Recension

Kommentera

