JÄRNLADYN (2011) Recension

Då var det dags för en ny filmrecension igen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FILMTITEL: Järnladyn (The Iron Lady)
FORMAT: Blu-Ray

Handling: 2
Järnladyn är ett överraskande och intimt porträtt av en extraordinär kvinna. Älskad och hatad, Margaret Thatcher är en ikon på den internationella arenan – den första och enda kvinnliga statsministern i Storbritannien, och en av 1900-talets mest berömda och inflytelserika kvinnor. Järnladyn är berättelsen om en kvinna som kom från ingenstans. Som kämpade sig igenom kön- och klassbarriärerna för att göra sig hörd i en mansdominerad värld. Det är en film om makt och det pris man måste betala för makt, en historia som är både unik och universell. (Källa: CDON)

Jag börjar med att gratulera Meryl Streep för ännu en fantastisk prestation inom sin roll som skådespelerska. En av det kvinnliga könets bästa någonsin, enligt mig. Handlingen är det ingen fel på i sig men själva upplägget som utspelar sig både i då och nutid, man rör lätt ihop handlingen. Denna film anses också var av den typ där tittaren helst ska vara påläst om handlingen innan han/hon tittar på filmen. Denna typ av upplägg och story är ingenting för mig, tyvärr.

Bild: 5
Under vissa scener så är det som gjort att gynna de kalla och tråkiga färgerna som brukar vara ett problem hos många utgåvor men denna film har ett starkt vapen och det är bildkvalitén. Klara och tydliga färger i alla sorts scener, skärpan är krispig som man vill ha det och allt är som det ska. Perfekt!

Ljud: 4
Då denna film utspelar sig mycket i stora hallar och rum där eko kan förekomma så finns risken att kvalitén på ljudet halkar efter men jag tycker att denna utgåva klarar sig galant. Inga störande ekoljud eller dålig kalibrering av ljudet.

Extramaterial: 2
Det finns sex delar av extramaterial på denna utgåva och tyvärr så är alla dessa delar i SD kvalité och inte HD. Då det är en blu-ray utgåva så tycker jag att grunden är att det ska levereras endast i HD kvalité på all video som finns. Dessa sex delar är inte heller några långa delar som vanligtvis ger större chans för mig som tittare att fördjupa mig lite extra i filmen.

Sammanfattning: 2/5
Tekniskt sett så är den perfekt men inte som film med bra handling. Jag älskar Meryl Streep i vanliga fall men skulle inte rekommendera denna film när det gäller henne. Ingen höjdare hos mig.

2 thoughts on “JÄRNLADYN (2011) Recension

Kommentera

