JAWS (1975) Recension

Nu tänkte jag försöka mig på en recension utav en film. En film som jag såg igår kväll. Från och med nu samt hädanefter så kommer jag att använda mig utav kopierad text när det gäller handlingen i filmen.
Här kommer recensionen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FILMTITEL : Jaws (Hajen)
FORMAT: Blu-Ray (Limited Edition, Steelbook)

Handling: 3
Vackra stränder med vackra människor. Det fridfulla stället Amity i Massachusetts har hela tiden levt på turisterna så att de klarar sig på vinterhalvåret. Men när en badare blir dödad av en jättestor haj så får Sheriff Brody ta ett svårt beslut: Att stänga stranden precis före den värsta sommarruschen i juli. Men det är inte mycket han kan göra om hajen inte ger sig av. (Källa: CDON)

Nuförtiden så kommer alltfler ”Haj” filmer och detta ger bara sämre och sämre omdöme om havets alla hajar. Personligen så tror jag inte att hajar är så farliga som dessa filmer visar. I alla fall, denna film hade jag inga stora förhoppningar på men nu när jag har sett den så måste jag ärligt säga att denna film var väldigt bra. Filmen har över 35 år på nacken så handlingen är enkel och förutsägbar. Filmen är klassad som en skräckfilm och i vissa delar av filmen så smyger sig skräckkänslan fram inom mig själv. Jag tycker att Sheriff Brody (Roy Scheider) gör en ypperlig insats i sin roll.

Bild: 5
Vad ska man förvänta sig utav en 35-år gammal films bildkvalité? Jag som många andra vet att även bild & ljudkvalité kan misslyckas i Blu-Ray formatet men denna film chockerar mig. Bildkvalitén är på väldigt hög nivå (om inte helt perfekt). Skärpan och färgen sitter där den ska och denna gamla film blir som ny på en modern platt-tv.

Ljud: 5
DTS-HD ljudet levererar kristallklart ljud och under filmens gång så tror jag ibland att jag drömmer, då de kan få ut så otroligt bra ljud ur en så gammal film.

Extramaterial: 4
Det finns gott om bakom kulisserna material i denna utgåva. Även en ”Making Of Jaws” som bara den ger höga poäng hos mig.

Sammanfattning: 4/5
En kanonrulle från Spielberg, igen. Jag kan rekommendera denna film om man vill visa vilken skillnad blu-ray formatet ger när det är som bäst. KÖP DENNA!

2 thoughts on “JAWS (1975) Recension

Kommentera

