Min recension från gårdagens rekord-konsert

God Dag!
Nu har jag & hubbi ätit frukost på vandrarhemmet och den var bra. Mätt och belåten.

Gårdagen
Många konserter har jag sett och många olika låtar har jag hört och här kommer en recension från gårdagens BRUCE SPRINGSTEEN KONSERT från Ullevi.

Jag kör på samma stil som tidigare…

Konsert Recension:

#1 The Promised Land +++
Inte alls den tunga öppningen som jag ville se men en klassiker som denna får alltid fansen att explodera

#2 Prove It All Night +++
Hade hellre velat se versionen från 1978 men originalet är ingenting att hänga läpp över. En bra låt som kommer till sitt esse när det är dags för Bruce & Steve att duellera i slutet av sången

#3 Cover Me ++
Första gången i år som jag hör denna låt som för övrigt är en av de sämre från Bossens mest sålda album ”Born In The USA”

#4 Something In The Night ++++
Denna låt får inledningen av konserten att höja ribban något högre. En av de absolut bästa låtarna från ”Darkness” tiden

#5 My Love Will Not Let You Down ++++
Tunggung som jag har saknat alldeles för länge sedan sist. En låt som har allt + massor av gitarr solon från Nils, Steve och Bruuuce, Kanon!

#6 We Take Care Of Our Own ++++
Otroligt bra och välkomponerad övergång från den tidigare låten. En ny klassiker har fötts från Bruce då denna låt är klart den mest rockiga och ösiga från Bossen’s senaste skiva ”Wrecking Ball”

#7 Wrecking Ball ++++
Tidigare konserter i år så har denna titel låt inte lyckats som jag hade velat men denna gång så får jag se och höra en mycket kraftigare och bättre version av arenalåten

#8 Death To My Hometown +++
Folkmusik med politiskt inslag med tunga trummor

#9 My City Of Ruins +++++
Under många år så har Bruce använt vissa låtar till ”bandpresentation” och denna låt, som har sitt ursprung från ”The Rising” tiden då det hemska world trade center tragedin inträffade, är helt klart den bästa låten för bandpresentation. Det tog många svetttårar, soul inslag och minuter innan Bruce hade presenterat och sagt de han ville för sin älskade publik. Rättare sagt så tog det 14 minuter!

#10 Spirit In The Night ++++
Can you feel the spirit? Yeah Yeah! En live klassiker som alltid är lika trallvänlig och svängig för publiken. Ett säkert kort!

#11 Girls In Their Summer Clothes ++ (PREMIÄR)
En låt som jag aldrig tidigare har haft som en favorit. Jag hade hellre sett någon annan premiär låt men kvällen är i sommarens tema så den passar bra till konserten

#12 Jack Of All Trades +++
En tung ballad med bra text. Under låten så glittrar delar av Ullevi via mobiltelefoner

#13 Youngstown +++++
När jag började lyssna på Bruce Springsteen så var denna låt den allra första låten som jag verkligen fastnade för och när jag sedan fick höra bandversionen av denna episka låt så blev jag inte mindre lycklig. En riktig höjdpunkt än så länge i konserten, plus att Nils regerade med sitt solo nummer i slutet av låten

#14 Murder Inc. +++
Det var första gången som jag fick höra denna låt under mina år med Bruce. Tungt rock riff i en låt som växer sig stor till en början av låten för att sedan inte alls vara lika tung till slutet

#15 Johnny 99 ++
Jag kommer nog aldrig komma överens med denna version av denna låt. Hellre Seeger Sessions version

#16 Working On The Highway +++
Älskar när Bruce inleder med gitarren, dock så växer inte låten speciellt mycket denna kväll

#17 Darlington County +++
Härligt riff med härligt gung, publiken är igång igen efter en liten mitten svacka i konserten

#18 Shackled And Drawn ++++
Med Max bakom trummorna och Nils som spelar det sköna riffet i början så kan det inte bli fel. I slutet av låten så sjunger Bruce & Michelle Moore duett och det berör mig till den magiska nivån som jag vet att Bruce låter sina fans uppnå ett stundtals gånger under en konsert

#19 Waiting On A Sunny Day +++++
Även fast jag i vissa stunder har tröttnat på denna låt så är jag väldigt stolt att se Ullevi fyllas med 66.000 personer som sjunger allsång och hoppar till denna låt. Konserten är på hög nivå igen

#20 Drive All Night +++++ (PREMIÄR)
En av världens finaste ballader enligt mig. En ballad som gör att hela Ullevi glittrar och då menar jag HELA Ullevi. Det går inte att ge mindre än det högsta möjliga betyget till detta framförande av denna episka ballad från ”The River” albumet

#21 The Rising ++++
Nu öser vi på!

#22 Radio Nowhere +++++
En låt som jag har saknat och blivit besviken över att den inte har spelats flitigt under denna turné är denna låt som för övrigt är den i särklass bästa låten från ”Magic” albumet. En riktig höjdare som verkligen visar att Bruce är rock´n´roll!

#23 Badlands +++++
Vad synd att 5 stjärnor är det högsta möjliga betyget därför denna låt passerar siffran 5 med råge

 

#24 We Are Alive ++++
Denna låt växer som tidigare hos mig. Gillar Bruce berättelse om hur han och systern tillsammans åkte med mamma till kyrkogården vid 7-8 års ålder. En spökhistoria som får alla spöken att återuppliva under framförandet. Johnny Cash i modern stil

#25 Born In The USA +++++
Jag skulle kunna åka runt i hela världen och se alla konserter med Bruce bara jag får höra denna under alla konserter. Denna låt är den allra tyngsta arena-vältaren som någonsin spelats och skrivits, PUNKT SLUT!

#26 Born To Run +++++
I was born to be played in Ullevi!

#27 Rosalita (Come out tonight) ++++
Rosalita visade sig ikväll och hon visade sig med kärlek, humor, skratt och passion. Det går aldrig att tröttna på denna låt som har ett så underbart spralligt tempo och glad saxofon

#28 Seven Nights To Rock ++++
Med mycket lek av Bruce och hans telecaster så underhåller han publiken med både en riktig rockdänga och mycket skratt, är Bruce verkligen 62 år?

#29 Dancing In The Dark +++++
Kvällen blir mörkare och fansen blir gladare och dansar till en klassiker som garanterat alla inne på Ullevi har dansat till åtminstone efter denna kväll. Bruce bjuder både publiken och fansen på hans dans kunskaper

#30 Tenth Avenue Freeze-Out ++++
Melodin är verkligen som gjord för arenor av Ullevi’s kapacitet. Låten har en episk del där en kortfilm om Big Man (Clarence Clemons) visas. Mycket tårar innan Bruce avslutar låten

#31 Twist & Shout +++++
Vi kan inte stoppa utan att ha spelat ”The Stadium Breaker” vrålar Bruce ut till publiken och innan Beatles klassikern spelas så vrålar Bruce ut ”Let’s test this motherfucker” till den nya Ullevi arenan som har byggts två gånger sedan Bruce själv spelade sönder Gamla Ullevi med denna låt, 1985, det är ett hav med stora vågor som råder över Ullevi under låten, finns inget mäktigare än detta!

 

Höjdpunkterna:

– Drive All Night
– Lång konsert med nya premiärer
– Nytt publik rekord i Ullevi’s historia, hela 66.018

Sammanlagt: 4 av 5 får konserten av mig

 

Kommentera

