Ständigt Bäst!

God Dag
Nu tänkte jag ge en recension på gårdagens konsert:
BRUCE SPRINGSTEEN & THE E STREET BAND i Oslo.

Jag & kompisen kom fram till kön klockan 07.20 och då fick vi kö nummer 195 – 196 på våra händer och nästa upprop var klockan 08.00. När det gäller dessa upprop så är det så att om man inte är där vid uppropet (som oftast är var 2-3 timme) så stryks man och får ställa sig längst bak. Det är inte som på andra kösystem när det gäller konserter med andra artister där man inte får gå ifrån kön överhuvudtaget och som en erfaren Springsteen nörd så känns det väldigt tryggt att alltid komma till ett bra kösystem.

Klockan närmade sig 15.00 och insläppet till konserten var 17.00 och ingen soundcheck skulle det bli heller. Tillslut kom vakterna ut samtidigt som polisen anlände och då hade det blivit 800-900 personer vid våran kö (fler köer runt arenan) och vi som var de 450 första fick armband som ska hjälpa vakterna att släppa in oss ”in the pit” som är längst fram vid scenen:)

När det sedan var dags för insläpp så var det dags att springa, skönt att man har en något så regelbunden träning och orkar det därför jag såg personer som var före mig i kön och var överviktiga som inte sprang eller rättare sagt orkade inte sig fram så fort till scenen och tillslut var de bakom mig.

Längst fram vid scen på den vänstra sidan kom vi och det var en kanonbra plats. Jag satt mig som de andra så att jag kunde få lite ryggstöd med hjälp av gallret som var framställt längst fram. Jag träffade då en trevlig Norsk man som jag talade mycket med. Vi talade om lite gods konsertminnen och vad vi trodde skulle spelas under kvällen. Han hade gjort ett plakat med en önskelåt (Springsteen är känd över att vara en levande jukebox på scen och spelar mycket önskelåtar som publiken vill höra) och jag ville inte vara sämre än Norsken så jag tog första bästa pappkartong jag kunde få fram och skrev en önskelåt som heter ”The Promise” så vi båda hoppades på att någon av våra signs skulle få Bruce uppmärksamhet🙂.

20120722-133041.jpg
Bild från vår plats.

Under hela dagen var det soligt men när vi väntade på konsertstarten som troligen skulle bli 20.00 (om man ser till tidigare konserter under turnén) så regnade det lite mellan 19.00 – 19.25 och vi bad om nåd att regnet skulle försvinna innan starten av konserten.
Klockan var 19.25 och det slutade regna och det var som att vår önskan hade nått han däruppe därför precis när regnet försvann och det hade torkat upp lite på scen efter att solen kom fram så var det dags:
VIDEO PROMISED

Bruce kommer ut och spelar en solo version av The Promised Land med solglasögon på och det kan inte betyda något än att han är på bra spelhumör🙂.

Konserten började 19.34 och låtar som han spelade tänkte jag nu ge betyg samt kommentera nedanför:

#1 The Promised Land (Solo) ++++
En ovanligt utdragen version av en klassiker från Darkness albumet men denna version är klart mycket bättre än de tidigare versioner som han har framfört. Jag gillar dessa akustiska öppningarna men hoppas ändå på
att han öppnar tillsammans med bandet under nästa helg då de kommer till Göteborg

#2 No Surrender +++
En låt som jag tidigare älskat att höra i ett akustiskt utförande framför originalet men denna låt passar bra in i inledningen av konserten

#3 Two Hearts ++++
Bruce och Little Steve show har väldigt kul på scenen och Max bakom trummorna får sig en rejäl uppvärmning av snabba och hårda slag med pinnarna

#4 We Take Care Of Our Own +++
Denna låt har sjunkit ned i låtlistan desto äldre turnén blir och därmed så har den också blivit tamare och inte liks vass som den kan vara, nej denna låt önskar jag som en öppnare till den första konsertkvällen på Ullevi nästa vecka!

#5 Badlands +++++
Ett av de säkraste guldkorten för att få en arena att vibrera av extas

#6 Wrecking Ball +++
Enligt många en arena låt men jag har svårt att se den dom det. Låten är bra men också utdragen med långa verser utan trummor som oftast får låtar till att bli en arena låt. Bruce byter ut Jersey mot Lilyhammer i låten, charmigt🙂

#7 Death To My Hometown ++++
Tung folk inspirerad låt med politisk handling. Fungerar riktigt bra på det Norska folket som verkar vara på lite bättre humör än vanligtvis

#8 My City Of Ruins +++++
Att presentera bandet genom att förvandla en redan bra låt till ett mästerverk är bara Bruce som kan. Ingen talan om att vissa delar av Bruce talande är riktat till Utöya händelsen

#9 Spirits In The Night ++++
Något vässad version av en live klassiker som får publiken att dansa

#10 Ain’t Good Enough For You +++++
Kvällens första premiär som för många hade varit en standard sedan albumet ”The Promise” släpptes. En riktig allsångs låt. Innan de började spela låten så dirigerade Bruce bandet då de inte var helt 100% på hur den var uppbyggd och skulle spelas. Grymt! Se video nedanför:
VIDEO

#11 Hungry Heart ++++
Innan denna låt så var jag hungrig men sedan så blev jag ännu hungrigare, dock efter fler låtar som denna publik klassiker

#12 Streets Of Fire +++++
Via en önskan från publiken så fick äntligen denna sällsynta låt från Darkness plattan se solljuset. En för övrigt blytung version med mycket gitarr av en otroligt bra låt som jag hoppas får titta fram under Ullevi kvällarna

#13 Prove It All Night ++++
Darkness plattan bjuder på många fina låtar denna kväll, Bruce är med andra ord på ett riktigt spelhumör. Otroligt bra övergång från tidigare låt. Little Steve gör en bra sånginsats i låten

#14 Johnny 99 ++
Originalet är en bra version och även denna version med bandet men jag hade hoppats på att få se något annat då jag för övrigt har tröttnat på denna låt från den förra turnén som var

#15 Working On The Highway +++
Med gitarren i famnen så gick Bruce ut till publiken för att få det lite mer intimt under denna låt som är från det mest sålda albumet genom tiderna under hans karriär ”Born In The USA”

#16 Shackled And Drawn +++++
Efter att ha varit en liten svacka med de två tidigare låtarna så höjdes nivån till fullt ös med en av de bästa låtarna från nya albumet ”Wrecking Ball”

#17 Waitin’On A Sunny Day ++++
Finns inte mer och säga än…ALLSÅNG

#18 Raise Your Hand ++++
Alla händer uppe!

#19 Rocky Ground ++++
Låten är en av favoriterna från nya albumet men har inte varit någon höjdare live. Men efter några dagars vila från låtlistan så visar den sig starkare än någonsin och låtens starkhet är i slutet då Michelle Moore (kören) och Bruce gör en otroligt vacker (nästintill tår varning) duett

#20 The River ++++
En av världens finaste ballader visar sig och det råder tårar med allsång i refrängen

#21 The Promise (Solo piano) +++++
Min önskan kom fram till Bossen och han spelade piano versionen av låten som framfördes kanonbra. Den vackra texten fick många att tänka på Utöya denna kväll

#22 The Rising +++
Bandet kommer tillbaka och en klassiker spelas igenom. Dock så är det inte alls samma tryck och energi i denna låt som det var under The Rising turnén

#23 Lonesome Day +++
Lite mer material från The Rising skivan. Lite förvånande att denna låt höll ett väldigt bra tempo och tryck på scen och även publiken verkade gilla denna låt som vanligtvis inte brukar medföra så mycket

#24 Land Of Hope And Dreams +++
Bandet framför låten i den nyare versionen från den senaste plattan. Personligen gillar jag original versionen mycket mer än denna och ikväll så höll den en medioker nivå även fast partiet där Bruce sjunger om tåget är mäktig

#25 We Are Alive ++++
Bruce berättar att låten handlar om att de dödas röst hörs och kommunicerar med de levandes röster och att denna ”Johnny Cash” liknande låten är en spökhistoria. Väldigt bra tryck i denna låt när den nu framförd live under turnén, en klar favorit som för mig har växt en hel del sedan jag fick upplevs den med egna ögon och öron

#26 Born In The U.S.A. +++++
År 2008 var ett speciellt år för mig. Jag träffade Bruce och fick höra världens tyngsta öppning av en konsert. Det är denna låt jag talar om. Tyngsta öppningen var det men tyngsta versionen var det inte därför då skulle jag ljuga. Versionen som spelades denna kväll var blytung, tyngre kan en låt inte väga! Om inte denna låt finns med till Ullevi så kan det inte bli komplett

#27 Born To Run +++++
Hit på hit, tramps like Valle hovin, the pit kokar!

#28 Glory Days +++++
Hur orkar gubben? Pajas Bruce & Pajas Steve🙂 de har roligt och 40.000 andra har roligare

#29 Seven Nights To Rock ++++
De öser på med klassiker som om de vore 20 åringar igen

#30 Dancing In The Dark+++++
Bruce bjuder upp på dans men även Stevie får en kvinna att dansa med eller jag undrar om det är någon i publiken som inte dansar till denna legend?

#31 Tenth Avenue Freeze-Out ++++
En gamling som passar bra in i extranumret och den innehåller även en tribute video till Big Man som för ett tag sedan avled och lämnade en oerhört stor sorg efter sig. Känns som att denna konsert kommer gå till historien!

#32 Twist & Shout
Beatles klassikern som förstörde Ullevi 1985 och denna kväll var låten över 10 minuter lång. Det tar aldrig slut och det blir aldrig mörkt! Bruce är i den absolut bästa formen han kan bli, eller vem är i denna form i 62 års ålder?

#33 Night
Alla trodde att slutet var framme men inte tyckte Bruce & E street det:) en till för Norge!

Bilder (iPhone 4)

20120722-224703.jpg

20120722-224742.jpg

20120722-224922.jpg

Höjdpunkter:
– Min önskelåt spelades
– 33 låtar (mest under hela turnén)
– 3 timmar 47 minuter lång konsert!

Videos kommer under veckan!

One thought on “Ständigt Bäst!

  1. Grymt! Hoppas att både vädret och Bruce är på strålande humör på Ullevi! Vi ses där! Sol, sol, sol, vill vi ha, eller hur? Och rykande rock med diverse lugna låtar too. Sommarens party, utan tvekan. De som ej sett en Bruce-konsert, de vet ej vad de går miste om….Det bästa man kan uppleva!

Kommentera

