Rätt tid och plats (foto-reportage)

God Kväll!
Efter mycket lovande så är äntligen tiden inne. Som naturfotograf så gäller det att ha tålamod och kunskap. Tålamod är ett oerhört viktigt verktyg till att lyckas men även förkunskap om de motiv som du ska fotografera.

Jag har alltid haft motiv som jag velat fotografera och utan den kunskap som jag har samlat på mig via andra fotografer och litteratur så måste jag säga att den praktiska biten, att vara ute i naturen och känna av och lära sig om alla motiv som finns därute.

  • Vilken tid är motivet som mest aktiv?
  • Vilka platser och miljöer trivs motivet i ?
  • Vad är födan?
  • Hur och var letar den rätt på födan?
  • Vad är specifikt för just detta motiv?

Alla dessa frågor måste man söka fram svar på och det bästa sättet är att spendera massor av tid ute i naturen tillsammans med motiven, därför därute är dom.
Många av mina bilder har tagit mig månader att lyckas med, även flera år. Dessa bilder som jag ska visa er idag har tagit mig flera år och det är pga motivets lokalisering då den vanligtvis håller till högt upp i landet men som nu äntligen har förflyttat sig nedåt i landet.

Här kommer de bästa bilderna på ett motiv som jag alltid drömt om att få uppleva ute i det fria och det har äntligen hänt mig:

#1 Lappugglan

#2 Det vackra ansiktet

#3 Min favorit

#4 Avvaktar

#5 Tio meter ifrån mig

#6 Underbart att se

Denna lappuggla bjöd oss fantaster på en riktig show. Den satt 10 meter ifrån mig i ca 25 min utan att ens bry sig om att jag smög runt omkring och fotograferade honom/henne. Under dessa underbara minuter så attackerade den någonting under mark 2 ggr för att sedan när solen lyste på flyga undan till lite kallare område i skogen. Denna dag blev något helt otroligt! Ingenting man glömmer.

Jag var där och tittade idag men den var långt långt ifrån folket så kanske hade man tur att den var så nära en själv, kanske aldrig kommer så nära igen.

KOMMENTERA GÄRNA!

4 thoughts on “Rätt tid och plats (foto-reportage)

  1. Oj. Minns mitt första möte med en lappuggla. Men det var mitt i stan, Sandviken. Den satt på samma sätt i en björk och det var svart-vitt analogt som gällde. Jag tog massor med bilder och tror att de finns kvar som negativ i en pärm någonstans. Jag måste komma igång med digitaliseringen.

Kommentera

